Polskie Koleje Państwowe wprowadziły nowe kategorie dotyczące dworców kolejowych. Do tej pory były to cztery kategorie, które odnosiły się bezpośrednio do liczby obsługiwanych pasażerów. Teraz kolejarze poszli o krok dalej i wprowadzili sześć kategorii odnoszących się do roli jaki dany dworzec spełnia. Największe i najistotniejsze obiekty w Polsce, takie jak Warszawa Centralna, Wrocław Główny, Gdańsk czy Kraków otrzymają oznaczenie P, czyli Premium

Nowe kategorie wprowadzone przez spółkę PKP S.A. to: premium, wojewódzki, aglomeracyjny, regionalny, lokalny i turystyczny (P,W,A,R,L,T)

dworzec glowny

P – Premium

  • dworzec w dużym mieście, obsługujący  ruch międzynarodowy, międzywojewódzki i regionalny
  • Ważny węzeł komunikacyjny na poziomie krajowym, postrzegany jako wizytówka kraju lub miasta
  • Obiekt oferujący podróżnym szereg usług komercyjnych (np. gastronomia, prasa, bankomat, punkt wypożyczania samochodu, dostępna przestrzeń do zabaw dla dzieci)
  • 16 dworców (m.in. Wrocław Główny, Warszawa Centralna)

W – Wojewódzki

  • Dworzec w dużym mieście, obsługujący ruch międzynarodowy, międzywojewódzki i regionalny
  • Ważny węzeł komunikacyjny na poziomie międzywojewódzkim, postrzegany jako wizytówka miasta lub regionu
  • Obiekt oferujący podróżnym podstawowe usługi (np. gastronomia, prasa, bankomat)
  • 15 dworców (m.in. Wałbrzych Główny, Legnica, Olsztyn)

A – Aglomeracyjny

  • Dworzec obsługujący ruch lokalny, oddalony od centrum dużego miasta o nie więcej niż 50 km
  • Ważny węzeł komunikacyjny na poziomie aglomeracji
  • Obiekt bez funkcji komercyjnych
  • 105 dworców (m.in. Wrocław Brochów, Brzeg Dolny, Wałbrzych Miasto, Jaworzyna Śląska, Warszawa Śródmieście)

R – Regionalny

  • Dworzec w małym mieście, obsługujący głównie ruch regionalny i lokalny
  • Ważny węzeł komunikacyjny na poziomie gminy i województwa
  • 95 dworców (m.in. Oleśnica, Jelenia Góra, Kłodzko Główne, Suwałki)

L – Lokalny

  • Dworzec o niewielkim potencjale rozwoju ruchu kolejowego, z którego korzystają osoby podróżujące systematycznie do większych miast (do pracy, szkoły)
  • Minimalny standard usług, zlokalizowany na peronie stacji
  • 336 dworców (m. in. Oborniki Śląskie, Korzeńsko, Duszniki Zdrój, Suchedniów)

T – Turystyczny

  • Dworzec w małym mieście lub poza miastem, obsługujący ruch międzynarodowy, międzywojewódzki, regionalny i lokalny
  • Ważny węzeł komunikacyjny w sezonie turystycznym
  • Dworzec, który może stanowić wizytówkę miasta
  • 15 dworców (m. in. Kudowa Zdrój, Szklarska Poręba Górna, Ustka)

Powyższy podział będzie chyba docelowo bardziej zrozumiały i uzasadniony, a kategorie dworców będą mogły się zmieniać ze względu na zmianę ich znaczenia. PKP S.A. chce ujednolicić standardy obsługi pasażera w zależności od tego jaką rolę spełnia dany obiekt. Dotychczasowy podział wyłącznie na liczbę klientów z nich korzystających często krzywdził niektóre ważne obiekty. Ponadto, jak twierdzą kolejarze pomoże to określić standardy dla przewidzianych modernizacji.