1. Autostrady w Polsce >>

mapa: Wikipedia

Autostrady i drogi ekspresowe w Polsce聽stanowi膮 cz臋艣膰 sieci dr贸g krajowych. Klasy autostrady i drogi ekspresowej przeznaczone s膮 dla najwa偶niejszych dr贸g krajowych obs艂uguj膮cych wa偶ne relacje mi臋dzyregionalne i mi臋dzynarodowe. Na dzie艅 08 wrze艣nia 2017 oddanych do u偶ytku by艂o 1.732,05 km autostrad oraz 1.878,1 km dr贸g ekspresowych. 艁膮cznie zatem dr贸g szybkiego ruchu jest w Polsce 3610,15 km (z uwzgl臋dnieniem odcink贸w z jedn膮 jezdni膮).




Zgodnie z ustaw膮 z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych autostrady i drogi publiczne w Polsce mo偶na nastepuj膮co zdefiniowa膰:

droga ekspresowa to – droga przeznaczona wy艂膮cznie do ruchu pojazd贸w samochodowych:
a) wyposa偶ona w jedn膮 lub dwie jezdnie,
b) posiadaj膮ca wielopoziomowe skrzy偶owania z przecinaj膮cymi j膮 innymi drogami transportu
l膮dowego i wodnego, z dopuszczeniem wyj膮tkowo jednopoziomowych skrzy偶owa艅 z drogami
publicznymi,
c) wyposa偶ona w urz膮dzenia obs艂ugi podr贸偶nych, pojazd贸w i przesy艂ek, przeznaczone
wy艂膮cznie dla u偶ytkownik贸w drogi.
autostrada to – droga przeznaczona wy艂膮cznie do ruchu pojazd贸w samochodowych:
a) wyposa偶ona przynajmniej w dwie trwale rozdzielone jednokierunkowe jezdnie,
b) posiadaj膮ca wielopoziomowe skrzy偶owania ze wszystkimi przecinaj膮cymi j膮 drogami
transportu l膮dowego i wodnego,
c) wyposa偶ona w urz膮dzenia obs艂ugi podr贸偶nych, pojazd贸w i przesy艂ek, przeznaczone
wy艂膮cznie dla u偶ytkownik贸w autostrady.

System ViaTOLL

Od 1 lipca 2011 r. w Polsce wesz艂y nowe przepisy i kierowca pojazdu przekraczaj膮cego mas臋 3,5 tony musi posiada膰 specjalne urz膮dzenie o nazwie ViaTOLL. Na wybranych odcinkach dr贸g zainstalowano czytniki elektroniczne, kt贸re w spos贸b bezprzewodowy po艂膮cz膮 si臋 z urz膮dzeniem oraz nalicz膮 op艂at臋 za przejazd. Urz膮dzenie mo偶na do艂adowa膰 na wybranych stacjach benzynowych oraz punktach do tego przystosowanych. Kara za przejazd po wybranej drodze bez ViaTOLL wynosi trzy tysi膮ce z艂otych. W pierwszych miesi膮cach funkcjonowania system dzia艂a艂 bardzo wadliwie i zdarza艂o si臋, 偶e nalicza艂 te same op艂aty kilkukrotnie. W tej chwili uda艂o si臋 odpowiedni wykalibrowa膰 urz膮dzenia i reklamacji jest zdecydowanie mniej.

W zwi膮zku z faktem, 偶e viaTOLL jest ju偶 tak偶e przewidziany dla kierowc贸w pojazd贸w osobowych o dopuszczalnej masie ca艂kowitej 鈮 3,5 tony strona internetowa systemu zosta艂a rozbudowana. Od 1 czerwca 2012 roku kierowcy tych pojazd贸w b臋d膮 mogli dobrowolnie wybra膰 czy za przejazd po odcinkach autostrad zarz膮dzanych przez GDDKiA zap艂ac膮 w spos贸b manualny czy elektroniczny, w艂膮czaj膮c si臋 do systemu viaTOLL. Dlatego ju偶 teraz mog膮 zapozna膰 si臋 z obydwoma sposobami p艂atno艣ci.

Wchodz膮c na stron臋 viaTOLL.pl u偶ytkownicy znajd膮 dwie podstrony przeznaczone dla samochod贸w osobowych 鈥 dotycz膮ce manualnego oraz elektronicznego systemu poboru op艂at oraz jedn膮 skierowan膮 dla kierowc贸w samochod贸w ci臋偶arowych. Dzi臋ki umieszczonym po prawej stronie prze艂膮cznikom z piktogramami pojazd贸w mo偶liwa jest 艂atwa i szybka zmiana ogl膮danej cz臋艣ci witryny. Piktogram samochodu osobowego z liter膮 鈥濵鈥 prowadzi do sekcji po艣wi臋conej poborowi manualnemu, za艣 piktogram z liter膮 鈥濫鈥 – elektronicznemu.聽 U偶ytkownicy pojazd贸w o DMC > 3,5 t znajd膮 informacje przeznaczone dla nich po klikni臋ciu na piktogram ci臋偶ar贸wki.

藕r贸d艂o: GDDKiA

Planowana sie膰 autostrad i dr贸g ekspresowych w Polsce. Autostrady zaznaczone s膮 lini膮 dwukrotnie grubsz膮 od dr贸g ekspresowych.

Docelowy_uklad_drog.svg

mapa: Wikipedia

Parametry techniczne:

Autostrada r贸偶ni si臋 od drogi ekspresowej g艂ownie tym, 偶e droga ekspresowa: mo偶e by膰 jednojezdniowa, ma wi臋cej w臋z艂贸w, czasami ma skrzy偶owania, w terenie zabudowanym mo偶e by膰 zaprojektowana dla ni偶szej pr臋dko艣ci projektowejni偶 autostrada, ma w臋偶sze pasy ruchu, mo偶e mie膰 w臋偶sze pasy awaryjne i pobocza. Droga ekspresowa ma mniejszy minimalny pas drogowy ni偶 autostrada 鈥 40 m zamiast 60 m. Stosowanie zjazd贸w jest zabronione na obu rodzaj贸w dr贸g.

Autostrada wyj膮tkowo mo偶e mie膰 w臋z艂y drogowe z drogami g艂贸wnymi, w臋z艂ami powinna 艂膮czy膰 si臋 z drogami g艂贸wnymi przyspieszonymi, drogami ekspresowymi i autostradami. Odst臋py mi臋dzy w臋z艂ami nie powinny by膰 mniejsze ni偶 15 km, a w granicach lub s膮siedztwie du偶ego miasta lub zespo艂u miast nie mniejsze ni偶 5 km. W wyj膮tkowych sytuacjach, je偶eli potrzeby funkcjonalno-ruchowe takie odst臋py uzasadniaj膮, dopuszcza si臋 pojedyncze odst臋py mi臋dzy w臋z艂ami nie mniejsze ni偶 5 km i 3 km w granicach lub s膮siedztwie du偶ego miasta lub zespo艂u miast.

Autostrada powinna posiada膰 urz膮dzenia 艂膮czno艣ci alarmowej.

Droga ekspresowa wyj膮tkowo mo偶e mie膰 skrzy偶owania na prawe skr臋ty z drogami zbiorczymi, powinna mie膰 w臋z艂y lub skrzy偶owania z drogami g艂贸wnymi i w臋z艂y z drogami wy偶szych klas. Odst臋py mi臋dzy w臋z艂ami poza terenem zabudowy nie powinny by膰 mniejsze ni偶 5 km, a na terenie zabudowy w granicach lub s膮siedztwie du偶ego oraz 艣redniego miasta nie mniejsze ni偶 3 km. W wyj膮tkowych sytuacjach, je偶eli potrzeby funkcjonalno-ruchowe takie odst臋py uzasadniaj膮, dopuszcza si臋 pojedyncze odst臋py mi臋dzy w臋z艂ami nie mniejsze ni偶 3 km poza terenem zabudowy i 1,5 km na terenie zabudowy. Ronda na drodze ekspresowej s膮 dopuszczone tylko na jej ko艅cach. Stosowanie zjazd贸w na drodze ekspresowej jest zabronione.

Pr臋dko艣膰 projektowa drogi ekspresowej powinna wynosi膰 120 (tylko dwujezdniowe), 100 lub 80 km/h poza terenem zabudowy oraz 80, 70 lub 60 (tylko obszar silnie zurbanizowany) km/h na obszarze zabudowy. Szeroko艣膰 pasa awaryjnego powinna wynosi膰 2,5 m.

Akcent Office